Excel

Часто для перевірки якості знань вдаються до використання тестів. Їх застосовують також для психологічного та інших видів тестування. На ПК з метою написання тестів досить часто застосовують різні спеціалізовані програми. Але з поставленим завданням може впоратися навіть звичайна програма Microsoft Excel, яка є на комп'ютерах майже всіх користувачів. Використовуючи інструментарій цієї програми можна написати тест, який за функціональністю мало чим поступатиметься рішенням, виконаним за допомогою спеціалізованого ПЗ. Давайте розберемося, як за допомогою Екселю виконати дану задачу.


Реалізація тестування

Будь-тест передбачає вибір одного з кількох варіантів відповіді на поставлене питання. Як правило, їх кілька. Бажано, щоб після завершення тесту користувач вже сам бачив, впорався він з тестуванням чи ні. Виконати це завдання в Ексель можна кількома шляхами. Давайте опишемо алгоритм різних способів, як це зробити.

Спосіб 1: поле для введення

Перш за все, розглянемо найпростіший варіант. Він передбачає наявність списку питань, в якому представлені варіанти відповідей. Користувач повинен буде вказати в спеціальне поле варіант відповіді, який він вважає правильним.
  1. Записуємо сам питання. Давайте в цій якості для простоти будемо використовувати математичні вирази, а в якості відповідей – пронумеровані варіанти їх вирішення.

  2. Окрему клітинку виділяємо для того, щоб користувач міг вписувати туди номер відповіді того, який він вважає правильним. Для наочності помічаємо її жовтим кольором.

  3. Тепер ідемо на другий аркуш документа. Саме на ньому будуть розташовуватися правильні відповіді, з якими програма звірить дані користувачем. В одній комірці пишемо вираз «Питання 1», а в сусідню вставляємо функцію ЯКЩО, яка, власне, і буде контролювати правильність дій користувача. Для виклику цієї функції виділяємо цільову комірку і тиснемо на значок «Вставити функцію», розміщений близько рядка формул.

  4. Запускається стандартне вікно Майстра функцій. Переходимо до категорії «Логічні» і шукаємо там найменування «ЯКЩО». Пошуки не повинні бути довгими, так як це назва розміщено першим у переліку логічних операторів. Після цього виділяємо цю функцію і тиснемо на кнопку OK.

  5. Проводиться активація вікна аргументів оператора ЯКЩО. Зазначений оператор має три поля, відповідних числу його аргументів. Синтаксис цієї функції приймає наступний вигляд:=ЕСЛИ(Лог_вираз;Значення_якщо_істина;Значення_якщо_хибність)
    У поле «Логічний вираз» потрібно вписати координати тієї комірки, в яку користувач заносить відповідь. Крім того, в цьому полі потрібно вказати правильний варіант. Для того, щоб внести координати клітинки, встановлюємо курсор в полі. Далі повертаємося на Лист 1 і відзначаємо елемент, який ми визначили для написання номера варіанта. Його координати тут же з'являться в полі вікна аргументів. Далі, щоб вказати правильну відповідь у цьому ж полі після адреси комірки вписуємо вираз без лапок «=3». Тепер, якщо користувач в цільовий елемент поставить цифру «3», то відповідь буде вважатися вірним, а у всіх інших випадках – невірним.

    У поле «Значення якщо істина» встановлюємо число «1», а в полі «Значення, якщо ложь»встановлюємо число «0». Тепер, якщо користувач вибере правильний варіант, то він отримає 1бал, а якщо неправильний 0 балів. Для того, щоб зберегти введені дані, тиснемо на кнопку OK у нижній частині вікна аргументів.

  6. Аналогічним чином складаємо ще два завдання (або будь-яку потрібну нам кількість) на видимому для користувача аркуші.

  7. Аркуші 2 за допомогою функції ЯКЩО позначаємо правильні варіанти, як ми це робили в попередньому випадку.

  8. Тепер організуємо підрахунок балів. Його можна зробити з допомогою простої автосуми. Для цього виділяємо всі елементи, де міститься формула ЯКЩО і тиснемо на значок автосуми, який розташований на стрічці на вкладці «Головна» в блоці Правка.

  9. Як бачимо, поки сума балів дорівнює нулю, так як ми не відповіли ні на один пункт тестування. Найбільшу кількість балів, які в даному випадку може набрати користувач – 3, якщо він правильно відповість на всі питання.

  10. При бажанні можна зробити так, що кількість набраних балів буде виводитися і на власний лист. Тобто, користувач буде відразу бачити, як він впорався із завданням. Для цього, виділяємо окрему клітинку Аркуші 1, яку називаємо «Результат» (або іншим зручним найменуванням). Щоб довго не ламати голову, просто ставимо в неї вираз «=Лист2!», після чого вводимо адресу того елемента Аркуші 2, в якому знаходиться автосума балів.

  11. Перевіримо, як працює наш тест, навмисно допустивши одну помилку. Як бачимо, результат цього тесту 2 бала, що відповідає одній допущену помилку. Тест працює коректно.
Урок: Функція ЯКЩО в Ексель

Спосіб 2: випадаючий список

Організувати тест в Ексель можна також за допомогою списку, що випадає. Подивимося, як це виконати на практиці.
  1. Створюємо таблицю. В лівій її частині будуть завдання, в центральній частині – відповіді, які користувач повинен вибрати із запропонованого розробником випадаючого списку. У правій частині буде відображатися результат, який автоматично генерується у відповідності з правильністю вибраних відповідей користувачем. Отже, для початку побудуємо каркас таблиці і введемо питання. Застосуємо ті ж завдання, які використовували в попередньому способі.

  2. Тепер нам належить створити список з доступними відповідями. Для цього виділяємо перший елемент у стовпці «Відповідь». Після цього переходимо до вкладці «Дані». Далі виконуємо клацання по значку «Перевірка даних», який розміщений в блоці інструментів «Робота з даними».

  3. Після виконання цих кроків активується вікно перевірки видимих значень. Переміщаємося у вкладку «Параметри», якщо воно було запущено в якій-небудь іншій вкладці. Далі в поле «Тип даних» з випадаючого списку вибираємо значення «Список». У поле Джерело через крапку з комою потрібно записати варіанти рішень, які будуть відображатися для вибору в нашому списку. Потім клацаємо по кнопці OK в нижній частині активного вікна.

  4. Після цих дій праворуч від клітинки з введеними значеннями з'явиться піктограма у вигляді трикутника з кутом, спрямованим вниз. При кліці по ній буде відкриватися список з введеними нами раніше варіантами, один з яких слід вибрати.

  5. Аналогічним чином складаємо списки і для інших клітинок стовпця «Відповідь».

  6. Тепер нам належить зробити так, щоб у відповідних комірках стовпчика «Результат»відображався факт того, вірною є відповідь на завдання чи ні. Як і в попередньому способі зробити це можна за допомогою оператора ЯКЩО. Виділяємо першу комірку стовпця «Результат» і викликаємо Майстер функцій за допомогою натискання на значок «Вставити функцію».

  7. Далі через Майстер функцій за допомогою того ж варіанту, який був описаний в попередньому способі, переходимо до вікна аргументів функції ЯКЩО. Перед нами відкривається те ж вікно, яке ми бачили в попередньому випадку. У поле «Логічний вираз» вказуємо адресу комірки, в якій вибираємо відповідь. Далі ставимо знак «=» і записуємо правильний варіант рішення. В нашому випадку це буде число 113. У поле «Значення якщо істина» встановлюємо кількість балів, яку ми хочемо, щоб нараховувалося користувачеві при правильному вирішенні. Хай це, як і в попередньому випадку, буде число «1». У поле «Значення, якщо ложь» встановлюємо кількість балів. У разі неправильного вирішення нехай воно буде дорівнює нулю. Після того, як вищевказані маніпуляції виконані, тиснемо на кнопку OK.

  8. Аналогічним чином впроваджуємо функцію ЯКЩО в інші комірки стовпця «Результат». Природно, що в кожному випадку у поле «Логічний вираз» буде власний варіант правильного рішення, відповідний питання в даному рядку.
  9. Після цього робимо підсумковий рядок, в якій буде підбиватися сума балів. Виділяємо комірки стовпця «Результат» і клацаємо вже знайомий нам значок автосуми у вкладці «Головна».

  10. Після цього з допомогою випадаючих списків в комірках стовпчика «Відповідь» намагаємося вказати правильні рішення на поставлені завдання. Як і в попередньому випадку, в одному місці навмисне допускаємо помилку. Як бачимо, тепер ми спостерігаємо не тільки загальний результат тестування, але і конкретне питання, у вирішенні якого міститься помилка.

Спосіб 3: використання елементів управління

Провести тестування можна також, використовуючи для вибору варіантів рішення елементи керування у вигляді кнопки.
  1. Для того щоб мати можливість використовувати форми елементів управління, перш за все, слід включити вкладки «Розробник». За замовчуванням вона відключена. Тому, якщо у вашій версії Excel, вона ще не активована, то слід провести деякі маніпуляції. Насамперед, переміщаємося у вкладку «Файл». Там виконуємо перехід в розділ «Параметри».

  2. Активується діалогове вікно параметрів. У ньому слід перейти в розділ «Налаштування стрічки». Далі в правій частині вікна встановлюємо прапорець близько позиції «Розробник». Для того, щоб зміни вступили в силу тиснемо на кнопку OK в нижній частині вікна. Після цих дій вкладка «Розробник» з'явиться на стрічці.

  3. Насамперед, вписуємо завдання. При використанні даного способу кожне з них буде розміщено на окремому аркуші.

  4. Після цього переходимо в нещодавно активовану нами вкладку «Розробник». Клацаємо на значку «Вставити», який розміщений в блоці інструментів «Елементи управління». У групі значків «Елементи керування форми» вибираємо об'єкт під назвою «Перемикач». Він має вигляд круглої кнопки.

  5. Клікаємо по тому місцю, де бажаємо розмістити відповіді. Саме там з'явиться потрібний нам елемент управління.

  6. Потім вписуємо один з варіантів вирішення замість стандартного найменування кнопки.

  7. Після цього виділяємо об'єкт і клацаємо по ньому правою кнопкою миші. З доступних варіантів дій вибираємо пункт Копіювати.

  8. Виділяємо розташовані нижче осередку. Потім натискаємо правою кнопкою миші по виділенню. У списку вибираємо позицію «Вставити».

  9. Далі робимо вставку ще два рази, так як ми вирішили, що варіантів рішення буде чотири, хоча в кожному конкретному випадку їх число може відрізнятися.

  10. Потім перейменовуємо кожен варіант, щоб вони не збігалися один з одним. Але не забуваємо і про те, що один з варіантів обов'язково повинен бути вірним.

  11. Далі оформляємо об'єкт для переходу до наступного завдання, а в нашому випадку це означає перехід до наступного листа. Знову натискаємо на значок «Вставити», розташований у вкладці «Розробник». На цей раз переходимо до вибору об'єктів в групі «Елементи керування ActiveX». Вибираємо об'єкт «Кнопка», який має вигляд прямокутника.

  12. Клікаємо по області документа, що розташована нижче введених даних. Після цього на ній відобразиться потрібний нам об'єкт.

  13. Тепер нам потрібно змінити деякі властивості утворилася кнопки. Клікаємо по ній правою кнопкою миші і в контекстному меню вибираємо позицію «Властивості».

  14. Відкривається вікно властивостей елемента управління. У поле «Name» міняємо назву на те, що буде більш актуальним для цього об'єкта, у нашому прикладі це буде найменування «Следующий_вопрос». Зауважте, що в даному полі не допускається наявність прогалин. У поле «Caption» вписуємо значення «Наступне питання». Тут вже прогалини допускаються, і саме ця назва буде відображатися на нашій кнопці. У поле «BackColor» вибираємо колір, який буде мати об'єкт. Після цього можна закривати вікно властивостей, натиснувши на стандартний значок закриття в його верхньому правому куті.

  15. Тепер натискаємо правою кнопкою миші по назві поточного аркуша. У меню вибираємо пункт «Перейменувати».

  16. Після цього найменування листка стає активним, і ми вписуємо туди нову назву «Питання 1».

  17. Знову клацаємо по ньому правою кнопкою миші, але тепер в меню зупиняємо вибір на пункті «Перемістити або скопіювати...».

  18. Запускається вікно створення копії. Встановлюємо у ньому галочку біля пункту «Створити копію»і тиснемо на кнопку OK.

  19. Після цього змінюємо назву листа на «Питання 2» тим же способом, як це робили раніше. Даний лист поки що містить повністю ідентичний вміст, що і попередній лист.

  20. Міняємо номер завдання, текст, а також відповіді на цьому аркуші на ті, які вважаємо потрібними.

  21. Аналогічним чином створюємо і змінюємо вміст листа «Питання 3». Тільки в ньому, так як це останнє завдання, замість найменування кнопки «Наступне питання» можна поставити назва «Завершити тестування». Як зробити це вже обговорювалося раніше.

  22. Тепер повертаємося на вкладку «Питання 1». Нам потрібно прив'язати перемикач до певної клітинці. Для цього клацаємо правою кнопкою миші по будь-якому з перемикачів. У меню вибираємо пункт «Формат об'єкта...».

  23. Активується вікно формат елемента керування. Переміщаємося у вкладку «керування». У поле «Зв'язок з осередком» встановлюємо адресу будь-якого порожнього об'єкта. У нього буде виводитись число у відповідності з тим, який саме за ліком перемикач буде активний.

  24. Аналогічну процедуру проробляємо і на аркушах з іншими завданнями. Для зручності бажано, щоб ця клітинка знаходилася в одному і тому ж місці, але на різних аркушах. Після цього знову повертаємося на лист «Питання 1». Натискаємо правою кнопкою миші по елементу «Наступне питання». У меню вибираємо позицію «Вихідний текст».

  25. Відкривається редактор команд. Між командами «Private Sub» і «End Sub» нам слід написати код переходу на наступну вкладку. У зазначеному випадку він буде виглядати так:Worksheets("Питання 2").Activate

    Після цього закриваємо вікно редактора.

  26. Аналогічну маніпуляцію з відповідною кнопкою робимо на аркуші «Питання 2». Тільки там вписуємо наступну команду:
    Worksheets("Питання 3").Activate

  27. У редакторі команд кнопки листа «Питання 3» виробляємо наступний запис:
    Worksheets("Результат").Activate

  28. Після цього створюємо новий аркуш під назвою «Результат». На ньому буде відображатися результат проходження тесту. Для цих цілей створюємо таблицю з чотирьох колонок: «Номер запитання»«Правильну відповідь»«Введений відповідь» і «Результат». У перший стовпець вписуємо за порядком номери завдань «1»«2» і «3». У другому стовпці навпроти кожного завдання вписуємо номер положення перемикача, відповідний правильного рішення.

  29. У першій клітинці у поле «Введений відповідь» ставимо знак «=» і вказуємо посилання на ту клітинку, яку ми пов'язали з перемикачем на аркуші «Питання 1». Аналогічні маніпуляції проводимо з осередками нижче, тільки для них вказуємо посилання на відповідні клітинки на аркушах «Питання 2» і «Питання 3».

  30. Після цього виділяємо перший елемент стовпця «Результат» і викликаємо вікно аргументи функції ЯКЩО тим ж способом, про який ми говорили вище. У поле «Логічний вираз» вказуємо адресу комірки «Введений відповідь» відповідної рядка. Потім ставимо знак «=» і після цього вказуємо координати елемента у стовпці «Правильну відповідь» тієї ж рядка. В полях «Значення якщо істина» і «Значення, якщо ложь» вводимо числа «1» і «0» відповідно. Після цього тиснемо на кнопку OK.

  31. Для того, щоб скопіювати цю формулу на діапазон нижче, ставимо курсор у правий нижній кут елемента, в якому розташовується функція. При цьому з'являється маркер заповнення у вигляді хрестика. Натискаємо на ліву кнопку миші і тягнемо маркер вниз до кінця таблиці.

  32. Після цього для підбиття загального підсумку застосовуємо автосумму, як це вже робили не один раз.
На цьому створення тесту можна вважати завершеним. Він повністю готовий до проходження.
Ми зупинили увагу на різних способах створення тестування за допомогою інструментів програми Excel. Звичайно, це далеко не повний перелік усіх можливих варіантів створення тестів в цьому додатку. Комбінуючи різні інструменти та об'єкти, можна створити тести абсолютно несхожі один на одного по функціоналу. В той же час не можна не відзначити, що у всіх випадках при створенні тестів використовується логічна функція ЯКЩО.

Немає коментарів:

Дописати коментар